Når det sympatiske nervesystem bliver Usympatisk

Hvad gør du så???

“Kan man få stress i sit sympatiske nervesystem?” spurgte Inge

“Altså kan nervesystemet blive stresset?”

“Nej, det kan du ikke få” var mit svar til Inge….

Hvorfor?
Tillad mig at forklare…

Det sympatiske nervesystem er din ven…

Det sympatiske nervesystem er hjernen bag den stressrespons du har, når du bliver udsat for stressbelastninger.

Stressbelastninger, der over tid fører til et reelt stresskollaps, hvis ikke stressbelastningerne stopper.

.

ELLER….
Du får hjælp til at håndtere det, der stresser dig.

.

Det er så at sige en helt naturlig indstilling, der er skabt i dig, til at reagere på noget der potentielt kan true dig. En indstilling der grundlæggende er årsag til at du og jeg sidder her i dag.

Tænd for det U sympatiske nervesystem

Når dit sympatiske nervesystem er på arbejde…

.

…Så får du en masse stress symptomer, som er din krops måde at råbe vagt i gevær.

Din krops måde at bede dig om at standse det der stressbelaster dig.

OG SÅ OPSTÅR DER EN INTERESSANT DYNAMIK…

.

Dynamikken der gør vi har ekstremt svært ved at stoppe op, lytte til kroppen, mærke at noget er forkert, og så rent faktisk handle på det.

INDEN det går galt.

Den dynamik bunder i hormonerne dopamin og endofin.

.

Det sympatiske nervesystem, dopamin og endorfiner er en farlig cocktail

.

Det moderne menneske bruger i dag ikke kun sin tid og sin fysik til at løse sine arbejdsopgaver. Det bruger i høj grad også sin hjerne, sin personlighed og sine følelser til at løse sine arbejdsopgaver.

.

Vi mixer så at sige vores personlighed godt og grundig ind i vores jobs.
Så meget at vi kan risikere at vores arbejde bliver en del af vores identitet.

.

Sker det, så bliver vi i større grad påvirket af hormonerne endorfin og dopamin.
Begge hormoner er med til at skabe følelser af lykke, energi, opstemthed

.

Det sker i jagten på ros og anerkendelse for det stykke arbejde vi laver.
Vi må have ros for det vi producerer på jobbet, fordi vores job måske er blevet vores identitet.

.

Så ros for det vi laver, bliver til ros for hvad vi er….

Det skærper vores jagt efter ros og anerkendelse.

Jagten på dopamin og endorfin er sat ind.

En farlig spiral at havne i, da den er ekstrem svær at spotte og stoppe. En spiral der kan give en adfærd der minder om arbejdsnarkomani og perfektionister.

.

Du er ikke den cocktail.

.

Det er vigtigt du forstår, at du er ikke din stress.

Du er ikke ansvarlig for at den stressbelastning, du udsættes for på jobbet, giver dig stress.

.

Så har du fået stress på arbejdet, så vid at du er havnet i den spiral der slynger jagt på endorfiner, dopamin og dit sympatiske nervesystem sammen.

Dit sympatiske nervesystem er på max overarbejde når du havner i den her spiral, men dit nervesystem er designet til at være på så lang tid af gangen… 

.

Det kan reagere, som det er designet til…
Det kan det gøre længe. MEGET længe.

.

Og når det ikke kan det mere, så lukker det ned, og et stresskollaps indtræder.

.

Så da Inge spurgte om man kan få stress i nervesystemet, altså om nervesystemet kan blive stresset, så var mit svar nej.

.

For du ER ikke stress. Du HAR en reaktion på stressbelastninger i den ydre verden.

.

Stress i det sympatiske nervesystem

Vil du gerne have 12 videoer der kan lære dig at slukke for det dit sympatikus?

.

Så kan du hente dem lige her, ved at skrive dit navn og din email. Så modtager du omgående den første video.

.

Dit nervesystem er præcis som det skal være.

Dit nervesystem , både det sympatiske og det PARAsympatiske, er præcis som det skal være.

Det gør præcis hvad det skal og ikke skal.

.

Du kan selvfølgelig hjælpe dit nervesystem, så det bedre kan hjælpe din krop og dit sind med at restituere, efter en lang periode med stressbelastninger.

Nervesystemet er bygget sådan op, at du som udgangspunkt har dit PARAsympatiske nervesystem slået til. Det er altså en slags grundindstilling i dig.

.

Det sympatiske nervesystem vil så slå til når eller hvis der er behov for det, og når stressbelastningerne stopper, så vil det sympatiske nervesystem slukke og igen give plads til det PARAsympatiske.

.

DET KRÆVER AT STRESSBELASTNINGERNE STOPPER…

Her kan du med fordel gå til din chef.

OG gerne samtidig med at du..

BEVIDST AKTIVERER PARASYMPATIKUS

.

Aktiver dit parasympatiske nervesystem.

.

Jeg vil meget gerne sende dig på vej med to gode værktøjer til bevidst at aktivere dit parasympatiske nervesystem.

.

Det første værktøj til at gøre det, er meditation.

Derfor kan du (VED AT TRYKKE HER) downloade en 15 minutters meditation.

Brug den dagligt som dit eget lille pusterum.
Som opladning af dine egne batterier.

.

Det andet værktøj er din søvn.

Derfor kan du (VED AT TRYKKE HER) downloade min søvnkur, der kan være med til at sikre dig optimale betingelser for din søvn.

.

Det eneste du skal bruge til det er ansvar.
Altså at du er nødt til at tage ansvar for at bruge de her to værktøjer.

Bruger du dem ikke, så virker de ikke og så udebliver resultaterne.

.

Hvis du gerne vil have flere værktøjer til at forebygge stress med… så meld dig på mit nyhedsbrev
“Undgå et stresskollaps – Viden og værktøjer til at bruge omgående”

.

Her får du 12 videoer med gode konkrete værktøjer til at forebygge stress kvit og frit.

.

Mange varme hilsner

Kenneth Thulesen – Stressforebyggelses ekspert

.

Kenneth er uddannet NLP practitioner, NLP Master Coach practitioner og certificeret Matzau stresscoach.

Men, det blev erfaringerne fra hans virke som fængselsbetjent, brandmand og ikke mindst en meget personlig oplevelse, som gav startskuddet til kenneththulesen.dk.

Du kan læse om hans oplevelse her…

.

Kenneththulesen.dk er den online platform, som han i dag driver for at hjælpe dig, og mange andre danskere, med at forebygge og helbrede stress.

Du kan læse meget mere om Kenneth lige HER….

.

#Fordiditliverdetvigtigsteiditliv

T: 0045 3125 8406

M: info@kenneththulesen.dk

W: www.kenneththulesen.dk

Kenneth thulesen Stresscoach Nyborg