Er du i tvivl om det er stress symptomer du har?

Så kan du bruge den her artikel til at finde svar. Er du i tvivl om hvorvidt din stress er moderat eller alvorlig. Så kan du i den her artikel også finde hjælp til at vurdere hvor du er henne.

Stresssymptomer travlhed

Vores stress symptomer kan deles ind i 3 kategorier.

Der findes gule stress symptomer, som er de første der dukker op, når det der stressbelaster dig bliver af en lidt længerevarende karakter. Som oftest vil en stressbelastning, der varer mere end 1-2 døgn, bringe dig stresssymptomer fra den her gule kategori.

Den næste kategori af stresssymptomer er de orange stresssymptomer. De dukker op jo længere tid du opholder dig i den gule fase af din stressbelastning. Til sidst vil du nå den orange zone.
Stress symptomerne her, er som oftest af mere alvorlig karakter.

Du når som oftest den orange zone efter du har været i gul zone imellem 1-24 måneder.

Den sidste kategori af stress symptomer er de røde. Det er de stress symptomer der går all in på at minde dig om at noget er helt galt og at du skal reagere NU. Disse stresssymptomer optræder oftest lige inden et stresskollaps er nært forestående.

Så brug den her artikel til at vurdere hvilken zone du befinder dig i.
Den viden kan du også bruge til at vurdere hvor alvorligt du skal tage en eventuel stress tilstand.

Er det alvorligt skal du tage hånd om det omgående.

De gule stress symptomer er de første du møder.

De gule stress-symptomer du her vil blive præsenteret for, er dem du møder først når stressbelastninger opstår. Vi kan godt sige at det her er en form for lav til middelsvær stressbelastning du er underlagt.

Stressbelastninger i den her zone kan godt fornemmes som spidsbelastninger på jobbet. Alt for meget arbejde i perioder. store projekter der hjemme. Sygdom i familien mm. Der kan være flere forskellige stressbelastninger på en gang.

Du vil måske have oplevelsen af at have en “Jeg skal bare lige hen over den her periode så falder der ro på” agtig fornemmelse… OG det er fint nok, så længe der rent faktisk falder ro på igen… Det er nemlig en reel stressfælde.

De gule stress symptomer er:

– Svedeture

– Hjertebanken

– Spændinger i nakke, skuldre og kæber

– Følelsen af at være irriteret

– Følelsen af at være rastløs

– Du bruger stimuli som f.eks. rygning, alkohol, spil eller sex mere end du plejer.

– Du føler dig frustreret

– Du føler dig overvældet

– Du føler dig fokuseret.

Hvad gør du, hvis du oplever gule symptomer på stress?

Det er vigtigt at du forstår, at en enkelt fridag eller 20 minutters meditation, ikke får de gule stress symptomer til at forsvinde. Yes en fridag er godt for dig. Det samme er meditation. Ingen tvivl om det.

Hvis du oplever de her symptomer, så er det fordi du har været underlagt en stressbelastning i længere tid. Så er det ikke blot fordi du lige har skullet aflevere et større projekt… har skullet løbe en marathon eller levere noget ekstraordinært på jobbet. Så er det fordi det har stået på i dage eller måneder.

Så her vil en god ferie kunne hjælpe dig godt på vej, forudsat du ikke skal alverdens ting i din ferie.
Du vil også kunne hjælpe din krop tilbage i balance med en hverdag hvor der er fokus på at restituere og genopbygge styrken du har brugt af i den periode du har været stressbelastet.

Her i gul zone kan du se din stressbelastning lidt som overtræk på din budget konto. Hver dag sætter du energi ind på kontoen og du hæver energi.

Du sætter energi ind ved at sove, hvile, meditere, spise, drikke, dyrke motion

Du hæver energi ved at arbejde, tænke, spise, drikke, dyrke motion

SÅ…

Læg mærke til at det at spise, drikke og dyrke motion både kan sætte energi ind og hæve energi.

Sund mad sætter energi ind. Usund mad hæver energi.

Vand og the sætter energi ind. Kaffe, sodavand, saftevand mm. hæver energi.

Hvis du træner fornuftigt sætter det energi ind. Hvis du overtræner så hæver du energi.

Her i gul zone der oplever du at du hver dag har underskud på energi-budgetkontoen, og at hver morgen når du vågner op, er der kun lige kommet et lille overskud.

Så de vigtigste fokuspunkter for at komme af med dine gule symptomer er:

– Længerevarende fri eller ferie.

– Fokus på restituering i dagligdagen.

– Fjernelse af det, der stressbelaster dig.

 

Hvis du vil have 12 ugers konkrete værktøjer til at håndtere denne stress zone, så kan du tjekke mit 12 ugers forløb ud…

“undgå stress og stå stærkere” 

De orange stress symptomer er et kraftigt signal

Et kraftigt signal om at nu er det nu du skal standse op. For når først du er overgået til den orange zone og de orange stress symptomer har bidt sig fast, så skal der en struktureret tilgang til for at få skabt balancen igen.

 

Stresssymptomer

Det alarmberedskab som din stressrespons jo i bund og grund er, er nu i konstant alarmberedskab.

Din hjerne leder konstant efter farer, der kan true dig. Dine tanker kører på højtryk og din krop sender mere eller mindre konstant adrenalin og kortisol ud i kroppen.

Din energi budgetkonto er nu i konstant underskud. Den bliver slet ikke fyldt op, selvom du sover godt om natten, og måske endda holder en uges ferie. Tværtimod bliver underskuddet støt og roligt større og større, hvis ikke du får god og konkret vejledning.

En struktureret indsats med en langvarig ferie samt kognitive redskaber til at håndtere den mentale del, kan også godt nå at rette op på det energiunderskud der er.

De orange symptomer er:

Husk stress-symptomerne fra den gule zone er her samtidig med.

– Nedsat sexlyst

– Forhøjet blodtryk

– Hyppige infektioner

– Hjertebanken og mærkbar høj puls

– Uro og summen i kroppen

– Du lægger dig ofte syg med forskellige infektioner

– Du sætter gule post it´s over alt.

– Din kalender er dit bedste redskab til at klare dagen

– Du har problemer med din mave og din fordøjelse.

– Du har svært ved at sove. og sove ordenligt.

.

– Du oplever flere konflikter både på jobbet og der hjemme

– Du glemmer at spise eller overspiser

– Du trækker dig socialt

– Du mangler humor

– Du overforbruger alkohol, tobak, medicin eller sex.

.

– Du føler dig hudløs

– Du har ingen eller kun lidt empati

– Du føler dig deprimeret.

– Du føler dig ikke særlig meget værd

– Du husker dårligt.

– Du føler dig provokeret og agressiv.

Hvad gør du, hvis du oplever orange symptomer på stress?

Det allervigtigste at vide her er, at der er brug for hjælp.
Hvad enten du kan hjælpe dig selv med, at skabe den mængde ro, der skal til for at du kan restituere og at du kan håndtere de mentale udfordringer, der er i den her zone. Eller du får hjælp udefra til at håndtere den restitueringsperiode der så desperat er brug for,

 Din krop og dit sind gør alt hvad de kan, for at fortælle dig at du skal gøre noget ved det der dræner dig for energi omgående. Det bedste du kan gøre, er at lytte.

Lytter du ikke nu, så kommer du videre ind i den røde zone.

– Længerevarende fri eller ferie.

– Fokus på restituering i dagligdagen.

– Fjernelse af det, der stressbelaster dig.

– Kontakt til en psykolog med speciale i stress eller en stresscoach.

– Kontakt til din læge.

 

Vil du gerne have 12 uger med viden og værktøjer til at undgå stress og stå stærkere? Så læs med her.

“Undgå stress og stå stærkere, er en onlineworkshop, der gennem 12 moduler hjælper og støtter dig, der oplever stress. Dig, som vil standse stress, begrave den og aldrig mere lade den styre dit liv.

Stresscoach og NLP Master Kenneth Thulesen har gennem sine mange års arbejde med stressede og pressede mennesker oparbejdet en stor vidensbank samt en stor værktøjskasse fyldt med viden og værktøjer til dig, din nabo, din kollega eller en af de 430.000, der oplever symptomer på stress på daglig basis.

Viden og værktøjer, der bliver tilgængelige for dig på den her workshop.”

Undgå stress og stå stærkere Macbook

De røde stress symptomer er et kraftigt signal!

Den før omtalte energi budgetkontos underskud er nu så stort at banken (din hjerne) sender store rykkere i form af alvorlige stress symptomer.

Stress symptomer

Du har forlængst brugt kroppens ressourcer, og kroppen har for længst opbrugt de reserver, den har til rådighed.

Et stresskollaps er nært forestående hvis ikke det allerede er sket. Se et stresskollaps, som om banken nu har lukket i for yderligere overtræk på din konto. Et stresskollaps er derfor ikke i sig selv farligt. Det er kun hvis et stresskollaps ikke bliver behandlet rigtigt at det bliver farligt.

Et stresskollaps kan være at du finder dig selv besvimet. Det kan være at du blot ikke er i stand til at rejse dig fra den seng du ligger i. Den stol du sidder i.
Det kan også være at du blot begynder at græde og ikke kan stoppe igen.

Det kan også være at du oplever symptomer på problemer med hjertet men at lægen efterfølgende ikke kan konstartet nogen fysiske problemer.

Uagtet hvilket du oplever, så er det alt sammen tegn på at kassekreditten er smækket i. Dit sind vil ikke lade dig bruge mere energi, og sørger derfor for at du ikke kan det. Der er nu kun en vej, og det er genopbygningen af din energi på din energi konto.

De røde stress symptomer er:

Husk at stress symptomerne fra den gule og den orange zone OGSÅ er her,

– Angstanfald

– Deprimeret

– Voldsom skyld og skam

– Lys- og lydfølsom

– Besvimelser

– Symptomer på fysisk sygdom

– Nervesammenbrud. Kan opleves som at være frosset fast.

Hvad gør du, hvis du oplever røde symptomer?

Du bør omgående kontakte en psykolog med speciale i stress eller en stresscoach.

Intet andet.

De professionelle behandlere du får fat i, skal nok guide dig på vej herfra.

Det eneste du skal gøre, er at give vedkommende et kald.

Der er brug for professionel håndtering af din tilstand og det er kun ved hjælp udefra at du kan sørge for at dit stresskollaps ikke bliver farligt.

For det er kun det ubehandlede stresskollaps der er farligt.

Har du brug for hjælp til at håndtere dine sympotomer på stress?

Så kontakt mig omgående.

– Du kan bruge den formular der er lige her nedenunder.

– Du kan også vælge at ringe til mig på 31 25 84 06

– Du kan også sende mig en mail på info@kenneththulesen.dk med dit navn og telefon nummer. Så ringer jeg dig op.

Det vigtigste er at du får hjælp af en professionel omgående.

Mange varme hilsner

Kenneth Thulesen – Stressforebyggelses coach

Kenneth er uddannet NLP practitioner, NLP Master Coach practitioner og certificeret Matzau stresscoach.

Men, det blev erfaringerne fra hans virke som fængselsbetjent, brandmand og ikke mindst en meget personlig oplevelse, som gav startskuddet til kenneththulesen.dk.

Du kan læse om hans oplevelse her…

Kenneththulesen.dk er den online platform, som han i dag driver for at hjælpe dig, og mange andre danskere, med at forebygge og helbrede stress.

Du kan læse meget mere om Kenneth lige HER….

#Fordiditliverdetvigtigsteiditliv

T: 0045 3125 8406

M: info@kenneththulesen.dk

W: www.kenneththulesen.dk

Om Kenneth Thulesen

Få et opkald af Kenneth Thulesen!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reference Majken Matzau: