STRESS FRI FERIE

5 gode råd til en stress fri ferie

RÅD NR. 1: Tag en sovepille

Altså ikke sådan rigtig bogstaveligt talt, men sådan mere mentalt talt.

Tag ansvar for, at du her i din ferie får sovet godt, nok og så meget, du nu kan.

Din søvn er en af de bedste midler til at nå ned i gear… hurtigt.

Så her får du lige en minisovepille, du kan bruge i din ferie.

Den er selvfølgelig tillempet, så den efterlader dig med noget frihed til at holde i hånd med din partner, nyde de gode stunder i stolen med et glas vin eller turen i naturen sent på aftenen…

Eller hvad du nu laver, hvor du ellers normalt ville gå i seng.

stress fri ferie under ferien

Følg denne mini søvnkur under din stress fri ferie

Sov 8 timer i træk. Eller gerne mere hvis kroppen og sindet kan.

Det betyder, at du bør undgå at stille vækkeur i din ferie. Sov så meget, du kan og vil. Brug din søvn. Det vil dit parasympatiske nervesystem elske dig for.

Spis magnesium til aftensmaden

Yes, hvis du har været udsat for længere tids stressbelastninger og er blevet belastet, måske endda overbelastet af dem, så kan dine magnesiumdepoter være lave. Så fyld dem op med et godt magnesiumtilskud.

Luft ud i soveværelset inden sengetid

Når du sover, bør temperaturen i soveværelset ideelt være 16-18 grader. Det hjælper din krop.

Tag et varmt bad lige inden sengetid

Det virker beroligenede, det virker afslappende og hjælper dig, sammen med det kølige soveværelse, til at falde i søvn.

stress fri ferie under ferien

RÅD NR. 2: Planlæg stille stunder i din stress fri ferie

Planlæg “dig tid…” Tid til dig og kun dig.

Skulle du være i et parforhold, hvor der også er børn, så er jeg sikker på, at din partner vil være med til at give dig disse stunder.

Jeg er også sikker på, at du vil hjælpe din partner med at få sine stille stunder.

Jeg anbefaler, at du har en stillestund HVER DAG i løbet af din ferie af en 20-40 minutter varighed.

Målet med stillestunden er at være stille. Kald det mindful eller meditation, kald det en morfar eller powernap… Kald det, hvad du vil.

Blot du er alene, stille og i både fysisk og psykisk ro.

Hvis du finder dig selv liggende og tænker, det her kan jeg næsten ikke være i. Hvis du oplever tankemylder eller uro i sindet.

SÅ tro mig, så har du brug for det.

Brug evt. en guidet mindfulness-session, hvis du oplever, at tankerne er mange, og du har svært ved at være i dem.

Det er godt givet ud.

RÅD NR. 3: Sluk for strømmen på din ferie.

Den evindelige strøm af facebookopdateringer, instagrambilleder, linkedinnotifikationer, twitterbeskeder og andre internetbaserede informationer.

Din hjerne er på rigeligt arbejde, når du er på arbejde.

Der er ingen grund til at lade den arbejde, mens du har ferie. Giv også din hjerne ro og fred. Den trænger lige så meget til det som din krop.

Helt basalt set kan du risikere, at dit nervesystem aktiverer sympatikus, det sympatiske nervesystem, hvis du bruger meget tid på nettet.

Og det var ikke det, ferien skulle bruges på. Her skulle vi helst opleve, at PARAsympatikus kom i spil.

Her er lige en miniguide i guiden:

1. Slå ALLE notifikationer fra på din smartphone.

YES ALLE… Også tekstbeskederne. Aftal med familien, at hvis de vil have fat i dig, kan de ringe på den “almindelige” telefonlinje. Ellers så “sluk” for alle andre apps.

2. Slå alle notifikationer fra på din tablet og computer.

Hvis du har tablets eller computer åben, så sørg for, at der ikke kan poppe noget op, være nogen lyde såfremt der skulle komme beskeder, mails mm.

3. Lad vækkeur være vækkeur.

Sov, til du vågner.

RÅD NR. 4 :Vær nærværende i din stress fri ferie

Sikken en floskel, sikken en kliche. Yes, det kan jeg faktisk godt forstå, hvis du tænker.

For det bliver brugt rigtig meget i mediebilledet. I hvert fald når der tales om gode råd mod stress.

Og det er der en årsag til.

Når du øver dig i at være lige der, hvor du er, så kan du ikke være i fortiden eller i fremtiden. OG det kan give din hjerne ro.

Så prøv i din ferie at kigger på alle de ting, der er rundt om dig. Se alle tingene hver for sig. Se alle de små nuancer i de ting, du omgiver dig med.

Et par gode fif…

  • Se alle farverne, formerne, skyggerne.
  • Prøv evt. at dufte alle de dufte, du kan.
  • Prøv at dufte duftene indenfor, og så gå udenfor og duft der.
  • Prøv at mærke efter hvilke fornemmelser, det giver i kroppen, når du mærker solen varme dig, vinden, der rører huden, eller fødderne, der rører jorden.

Og det er ikke fordi, det skal være nogen højtflyvende eller spirituel rejse.

Nej, den her øvelse skal bare hjælpe dig med at være lige her, lige nu… Ikke andre steder.

Den her øvelse kan du tage med dig overalt. Den kan bruges, når du er med din partner, med dine børn, venner. Ved stranden, i skoven, i haven, i stuen, i IKEA, i Føtex.. overalt.

Brug 10 sekunder på at være helt nærværende… Og gør det så meget, du kan.

Stress fri ferie

RÅD NR. 5: MOTION vs. BEVÆGELSE i din stress fri ferie

Yes, den er tricky…

For i rigtig mange guides, ala den her, du kan finde på nettet, der opfordres du til at dyrke motion. Nogen står der endda, at du bør gøre det.

Jeg har det sådan, at det er en sandhed med modifikationer.

For hvis du ikke har været særlig stresset (pas på, det kan snyde… tit opdager vi først selv, vi er stresset, når vi ligger ned) og ikke har været underlagt de store stressbelastninger.

Jamen, så er motion fantastisk.

Motion kan FOREBYGGE stress…

ALDRIG HELBREDE.

Så hvis du ikke er overbelastet eller stresset, så vil jeg gerne anbefale dig at dyrke motion.

Så har du god gavn af alle de gode ting, motion bringer med sig, og kan sagtens overkomme motions nedslidende effekt.

MEN…

Hvis du derimod har været under stor belastning, måske overbelastning, og er blevet presset helt i bund. Så vil jeg IKKE anbefale motion. OVERHOVEDET.

Til gengæld vil jeg så anbefale BEVÆGELSE.

  • Bevægelse er, når du i roligt tempo går en tur langs stranden, i skoven, i haven.
  • Bevægelse er roligt havearbejde.
  • Bevægelse er en langsom cykeltur.

Det er DIT ansvar at vurdere, hvad der er bedst for dig i den her situation.

Så med mindre du har en god stresscoach, der kan fortælle dig, hvad der er bedst for dig i din situation, så må du tage beslutningen selv.

Det er jo heldigvis tilladt at sige, FUCK det… jeg laver IKKE nogen motion eller bevægelse i min stress fri ferie… Det er jo nemlig også en mulighed.

OBS

Så er værktøjskassen fyldt – Nu får du god viden.

Nu er værktøjskassen til din stress fri ferie fyldt op…

Nu kan du, med de her gode råd, skabe nogle rammer, der er optimale til at slukke for sympatikus og dermed aktivere PARAsympatikus… Stort tillykke med det.

HVIS nu du oplever det her i din ferie…

  • Tiltagende hovedpine
  • Uro i kroppen
  • Forkølelse eller influenza
  • Allergier, der blusser op.
  • Følelser af overvældet.
  • Følelser af træthed.
  • Tankemylder
  • Rysten på hænder.
  • Spændinger i nakke, kæbe eller skuldre

SÅ er det rent faktisk et godt tegn.

Så er det nemlig et tegn på, at dit parasympatiske nervesystem virkelig har fået lov til at komme til og gøre det, som det er allerbedst til. Det, som naturen har designet det til.

Hvis du oplever ovenstående, i særdeleshed forkølelsen, influenzaen eller andre sygdomstegn, så kan det være fordi, du har kørt i ALT for højt gear i for lang tid. 

Du kan måske være overbelastet i en sådan grad, at du er på vej til at blive stresset.

Når så du giver dit parasympatiske nervesystem plads til at komme til, så vil effekten af dit sympatiske nervesystem ophøre.

Det, som det sympatiske nervesystem gør, når det er på overarbejde, altså når det er aktiveret igennem længere tid, det er, at det undertrykker sygdom samt andre dårligdomme.

Sympatikus er jo designet til at få dig til at overleve…

Og når du er i overlevelsesmode, så er der ikke tid eller plads til at være syg. Derfor holder sympatikus evt. sygdomme i skak, indtil du igen slukker for sympatikus.

Det kunne være det, der er sket her i din stress fri ferie.

Specielt hvis du har gjort en masse gode ting for dig selv, som f.eks. at følge ovenstående råd, og dermed hjulpet dit parasympatiskenervesystem med at komme til.

Det registrerer hjernen og tænker HEY FOR FA…. nu kan jeg endelig få luget ud i alt den dårligdom, der er hobet sig op, imens sympatikus var aktiveret.

Det manifesterer sig i, blandt andet, de signaler, du så herover.

Så hvis du støder på de her signaler, så er det altså ikke nogen dårlig ting.

Det skal allerhelst anspore dig til at blive ved med at lade PARAsympatikus gøre det, det er bedst til.

JA FOR Hel… det er irriterende. Lige midt i ferien…

Det forstår jeg dælme godt. Helt sikkert.

Jeg vil dog virkelig gerne motivere dit til at lade din krop rense ud og lade op igen. Ellers ender det bare i en stressspiral. Og det DUTTER ikke.

Så lad kroppen rense ud.

Lad den hvile og restituere alt det, den kan.

Den er intelligent den der krop, du er udstyret med.

Og den er designet til det her.

Hvis du er i tvivl om noget, så smid en kommentar i kommentarfeltet herunder.

Smid mig en mail på info@kenneththulesen.dk eller giv mig et ring.

Jeg står klar til at hjælpe dig.

Stresscoach Kenneth Thulesen

Mange varme hilsner

Kenneth Thulesen

Certificeret stresscoach

stresset mand lør 5 tegn på hvordan en stresset mand tænker føler og reagere
Corona virussen giver tomme gader
kolesterol
svigtende hukommelse
Slip stressen med yin yoga
Kortisol. Hormonet der har kæmpe stor indflydelse på vores tilstand når vi er underlagt stressbelastninger. Stresscoach Kenneth Thulesen Nyborg fortæller dig 4 gode faktoom homonet Kortisol
Stress i det sympatiske nervesystem
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.