Kortisol er og bliver et hormon du har brug for!

.

Et hormon vi alle har brug for…

Og faktisk så kan Kortisol meget mere end at være et hormon der er med i dit stressberedskab.

.

Det vil jeg gerne forklare dig lidt længere nede.

.

Kortisol. Hormonet der har kæmpe stor indflydelse på vores tilstand når vi er underlagt stressbelastninger. Stresscoach Kenneth Thulesen Nyborg fortæller dig 4 gode faktoom homonet Kortisol

1. Kortisol er makker med adrenalin

.

De to hormoner udgør størstedelen af dit hormonelle stressberedskab. Og de to hormoner udgør et stærkt makkerskab. De gør din krop i stand til de mest utrolige ting når den bliver udsat for en stressbelastning.

.

De er bare ikke designet til at være i spil 24/365… Altså i lang tid af gangen.

.

De positive egenskaber af vores stressberedskab, herunder kortisolen, ophører faktisk kort tid efter, at vores stressberedskab er blevet aktiveret.

Der er dog delte meninger, i forskerkredse om hvad den eksakte tidshorisont er, men du kan regne med at efter en uges tid til halvanden, så er de positive egenskaber ophørt og slitagen på kroppen er sat ind.

.

2. Kortisolen bruges blandt andet til at producere andre vigtige homoner.

.

Vores hormonbalance er en fantastisk mekanisme i vores krop. En yderst fintunet dynamik der går i gang når kroppen skal bruge hormonerne, herunder kortisol, adrenalin, testosteron, østrogen m.m.

.

Når vi bliver underlagt stressbelastninger, så stiger vores kortisolniveau. Det er en del af vores stressberedskab og det har faktisk en (DOG MEGET KORTVARIG) positiv effekt på vores krops evne til at forsvare sig.  Ligeledes har kortisol en nedbrydende effekt, hvis det er for lang tid i kroppen.

.

En del af den kortisol vi producerer, skal bruges til at producere vores kønshormoner Testosteron, Østrogen, Progesteron m.m.

I takt med at kroppen kræver kortisol til at håndtere stressbelastningen med, så falder den mængde kroppen skal bruge til at producere testosteron og østrogen.

.

Det er derfor at langvarig stress nedsætter sexlysten eller giver stress impotens.

.

Kunne du tænke dig at lære mere om, hvordan du får balance i dine hormoner igen?

Kunne du tænke dig at få mere konkret viden?

Kunne du tænke dig at få flere værktøjer til at undgå et stresskollaps?

.

Så få tilsendt 12 videoer kvit og frit til din mailboks over de næste 30 dage.

.

  • 12 videoer der hjælper dig med at undgå stress.
  • 12 videoer der giver dig viden til at spotte stress.
  • 12 videoer der hjælper dig med at balancere dine hormoner ud
  • 12 videoer der giver dig værktøjer til at fjerne dine stresssymptomer.

.

.

Du bliver samtidigt skrevet op til mit nyhedsbrev hvor du får god og konkret viden om stress. 

Du får flere værktøjer til at forebygge stress,

Og jeg HADER spam, derfor kan du til enhver tid afmelde dig igen.

Kortisol hormon. Hvordan virker kortisol i kroppen. Kenneth Thulesen giver dig 4 gode fakta om hormonet kortisol.

3. Kortisol hjælper dig faktisk med at sove.

.

Oplever du at være pisse træt om dagen og samtidig at din nattesøvn er urolig eller at du vågner op mange gange om natten og har søvnproblemer?

Så kan det godt (SAMMEN MED ANDRE DYNAMIKKER) være din kortisol balance der er i ubalance.

.

For kortisolproduktionen stiger om aftenen og falder om morgenen og er lav i løbet af dagen for så at gentage sig om aftenen.

Årsagen til at kortisolen stiger om natten er dens evne til at håndtere inflammation, bakterieudrensning m.m. Den hjælper kort fortalt din krop med at restituere. Og er der noget kroppen skal om natten mens du sover, er det at restituere.

.

4. Kortisol skal bruge kolesterol

.

For at producere kortisol skal kroppen bruge et meget velkendt steroid. Et steroid vi kender som kolesterol. Kolesterol er noget de fleste mennesker kender, som noget vi skal passe på i hverdagen… Men det må vi altså runde en anden dag.

.

Lige nu er det vigtigt du forstår, at når stressbelastningen stiger og dermed kroppens behov for kortisol, så stiger kroppens efterspørgsel på kolesterol også. Det er helt naturligt og kroppen kan (OVER EN KORT PERIODE) sagtens klare det.

.

På den lange bane kan det aflæses hos lægen som et øget kolesteroltal. Og det kan selvfølgelig have mange årsager. En af dem kan være en øget stressbelastning og dermed en øget aktivering af dit stressberedskab.

.

Mange varme hilsner

Kenneth Thulesen – Stressforebyggelses coach

.

Kenneth er uddannet NLP practitioner, NLP Master Coach practitioner og certificeret Matzau stresscoach.

Men, det blev erfaringerne fra hans virke som fængselsbetjent, brandmand og ikke mindst en meget personlig oplevelse, som gav startskuddet til kenneththulesen.dk.

.

Du kan læse om hans oplevelse her…

Kenneththulesen.dk er den online platform, som han i dag driver for at hjælpe dig, og mange andre danskere, med at forebygge og helbrede stress.

Du kan læse meget mere om Kenneth lige HER….

.

#Fordiditliverdetvigtigsteiditliv

.

T: 0045 3125 8406

M: info@kenneththulesen.dk

W: www.kenneththulesen.dk

Kenneth thulesen Stresscoach Nyborg