KAN DIN HUKOMMELSE BLIVE VÆK ?

Hukommelse er ren kemi

Lad mig starte med at slå fuldstændig fast, at din hukommelse:

  • Bliver påvirket uhensigtsmæssigt, når du udsættes for store stressbelastninger over for lang tid.
  • Bliver sig selv igen, når de store stressbelastninger bliver håndteret.

Tillad mig at forklare hvordan:

Hukommelse er ren kemi

Din hjerne er et fantastisk organ.
Et organ som udvikler og former sig efter de omgivelser, vi bevæger os i.

Altså de stimuli vores hjerne får.
De oplevelser vi præsenterer den for.

Vores hjerne er ekspert i at aflæse os … Og hjælpe os med at få mere ud af det, vi fodrer den med.
Og den er fantastisk til at spejle de mennesker, vi omgås.

Den fornemmer stemninger, lyde, dufte, følelser, fornemmelser.
Vi kan kalde denne egenskab for vores 6. sans, om du vil. Ikke desto mindre er det det, vores hjerne gør. Hver dag, hver time, hvert minut, hvert sekund.

Denne egenskab til at forme sig efter de omgivelser vi bliver placeret i, er medvirkende til, at vi kan blive ramt af et stresskollaps over tid.

Det kaldes hjernens neuroplastiske evne.

Og tusind tak for det!

Yes… det lyder lidt underligt, men det er faktisk skidegodt.

“Hvordan pokker kan det være skide godt? Jeg er jo afhængig af min hukommelse…”

For det er også denne egenskab, denne neuroplastiske evne, der bliver medvirkende til, at vi får vores hukommelse tilbage igen efter at være ramt af stress.

Så, nu har du lært at:

  • Din hukommelse er under pres, når vi har stress.
  • Du har lært, at din hukommelse bliver uhensigtsmæssigt påvirket, når du udsættes for store og lange stressbelastninger
  • Du har også lært, at din hjerne kan hjælpe dig med at få din hukommelse igen.

svigtende hukommelse

Hvordan kan vores hukommelse så svigte under stress?

En af de overvejende årsager til, at vores hukommelse bliver presset og kan mærkes som en formindsket evne til at huske, som igen viser sig i et væld af post it-noter og huskelister, er vores hippocampus.

Hippocampus er en lille mandelformet del af vores hjerne, som har stor indvirkning på blandt andet følgende områder:

  • Dannelse af minder
  • Indlæring
  • Hukommelse
  • Sproglige evner

Forskning viser tydeligt, at mennesker, som er udsat for store stressbelastninger, eller mennesker, som bliver deprimerede eller angste, oplever, at deres hippocampus rent fysisk kan skrumpe lidt.

Det er en helt normal fysisk reaktion fra din hjerne under disse omstændigheder.

Det er, som jeg nævnte før, hjernens neuroplastiske evne, der former hjernen efter det miljø, den er i. Den vurderer simpelthen, at den ikke skal bruge hippocampus i så høj en grad, og derfor bliver hippocampus mindre.

Det har den effekt, at vi får endnu sværere ved at huske, hvad vi oplever. Vi får det, vi beskriver, som hukommelsestab. Vi får sværere ved at udfolde os sprogligt. Vi får sværere ved at lære nye ting.

Rigtig uhensigtsmæssigt i den verden, vi lever i, men ikke desto mindre en effekt af stressbelastningerne.

Hvordan er det så, at vi får vores hukommelse igen efter stress?

Igen læner vi os op ad den forskning, der er lavet, når jeg fortæller dig, at forskningen tydeligt viser, at hippocampus rent faktisk kan vokse igen. Det sker helt automatisk, når vi ændrer det miljø, vi befinder os i.

I relation til det jeg arbejder med, så er det en forløsning af de stressbelastninger, der har skabt det uhensigtsmæssige miljø og dermed påvirket hjernen.

Det ses også hos mennesker, der har været deprimerede i nogen tid, og som får behandling for deres deprimerede tilstand. Eller mennesker der oplever at være angste, og som får hjælp til at håndtere denne angst.

Alle tre grupper af mennesker, hvad enten de oplever stressbelastninger, er deprimerede eller angste, oplever, at deres hippocampus vokser igen, når tilstanden forløses.

Og nu bliver det rigtig spændende, synes jeg.

De mennesker, jeg hjælper med at forløse stressbelastninger, oplever nemlig alle sammen nøjagtig samme dynamik, når de er ca. halvvejs i forløbet:

De bliver utålmodige.

For nu må den der hukommelse faktisk godt komme tilbage.

Hvornår kan du opleve, at din hukommelse begynder at blive bedre igen?

For den bliver bedre!

Det er skis’me vigtigt, at du forstår, at din hukommelse kommer igen.
Den bliver bedre.

Du bliver i stand til at huske og fungere som før igen.

Yes, jeg ved godt, at rigtig mange psykologer, stresscoach, psykoterapeuter, ja endda læger, fortæller mennesker, at de skal forvente, at det aldrig bliver bedre igen.

Det er jeg dybt uenig i, og jeg mener, at det at fortælle et menneske dét, rent faktisk blot øger den samlede uhensigtsmæssige belastning, et menneske er underlagt.

Forskningen viser nemlig, at det er muligt.

Jeg har nævnt et utal af gange, hvad det kræver at få din hukommelse igen, og jeg tager den lige igen, for at jeg er helt sikker på, at du forstår, hvad det er, du skal gøre for at få din hukommelse igen.

Denne mini-guide tager udgangspunkt i dig, der oplever stress som din primære belastning.
Hvis du har en depression eller har angst, så vil jeg anbefale dig at få hjælp af mennesker, der er eksperter i de emner.

Så hvis hukommelsen driller så…

1

Få hurtig og professionel hjælp af en godt uddannet stresscoach eller psykolog med speciale i stress. Det er vigtigt.
Husk, det er tilladt at forlade et terapiforløb, hvis du ikke er tilfreds med forløbet.

2

Sørg for at forløse alle stressbelastninger i samarbejde med din terapeut.
Det er vigtigt, at din terapeut også tager højde for, om der er andre udfordringer som f.eks. angst, depression mm., der skal forløses.
Det er noget, din terapeut skal kunne screene for.

3

Træn din hukommelse i små rolige skridt.
Når du er ved at afslutte et stresscoaching forløb, så få små øvelser af din stresscoach til at træne din hukommelse.

Javist kommer din hukommelse af sig selv i et roligt og stabilt tempo efter forløsningen af stressbelastninger.
Det kan dog hjælpe dig at lave små hukommelsesøvelser.

4

Hav tålmodighed.
Yes! Jeg nævnte det lige før. Det tager tid. Din hjerne ændrer sig ikke over nogle dage.

Din hjerne ændrer sig langsomt efter det miljø, den er i.
Så hav tålmodighed og sørg for, at din hjerne er i et sundt miljø – både når det kommer til de indre og de ydre belastninger.

Hvad har du lært om hukommelsen?

Du har lært:

  • at din hukommelse kan være presset af forskellige dynamikker. F.eks. stressbelastninger på arbejdet, stressbelastninger i privatlivet, en depressiv tilstand, oplevelse af angst.
  • at du ikke mister din hukommelse, selvom det kan føles sådan. Den er blot lukket ned, indtil det, der belaster dig, bliver forløst.
  • at det er hippocampus i hjernen, der er en stor del af din hukommelse, og som bliver fysisk mindre under disse stressbelastninger.
  • at hippocampus igen vokser, når stressbelastningerne bliver forløst, og hjernen restituerer igen gennem dens neuroplastiske evne.
  • hvad du kan gøre for at få din hukommelse igen igennem den mini-guide, der er lige herover.

Kunne du tænke dig at arbejde på at få din hukommelse igen?

Så kan du kvit og frit hente mine 12 videoer lige her.

Det er 12 videoer der bliver sendt til din mail bakke 1 af gangen over de kommende par uger.

Stresscoach Kenneth Thulesen

Mange varme hilsner

Kenneth Thulesen

Certificeret stresscoach

Corona virussen giver tomme gader
kolesterol
svigtende hukommelse
Slip stressen med yin yoga
Kortisol. Hormonet der har kæmpe stor indflydelse på vores tilstand når vi er underlagt stressbelastninger. Stresscoach Kenneth Thulesen Nyborg fortæller dig 4 gode faktoom homonet Kortisol
Stress i det sympatiske nervesystem
Når dårligt arbejdsmiljø giver stress i sundhedssektoren
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.